lördag 3 september 2016

För Jag Ger Aldrig Efter


Jag vet att jag är dum 

men jag har ingen anledning 
att lyssna på dig - säger du 
gå så tänker jag stanna kvar
som fastborrad i marken 
och med ett blankt ansikte 
mot alla ord du riktar mot mig 

Säger du stanna 
så tänker jag riva upp horisont 
som jordskorpor, resa härifrån 
innan någon av de dina kan 
tänkas veta vart jag är 
på väg

Jag vet att jag är korkad 

Att jag inte vet hur världen 
måste fungera enligt dig
att jag inte har en aning 
om hur dina galanta lagar 
regler och förordningar är 
tänkta att harmoniera i
en salig perfektion med varandra 
för allas vackra välfärd, för allas 
ljuvligaste trevnad - att jag alltid 
lyckas bortse från hur vis
och tankfull du är i din 
angelägenhet om varje 
enskilds goda  

jag vet att jag är tanklös 
utan varje vett och sans 
enligt dig 
II

Jag kunde inte bry mig mindre 
till skillnad från dig har jag sett vargarnas 
danser i centrum, jag har känt lukten av deras 
dyra cigarrer, hört ljudet från deras 
kristallklara champagneglas, men jag luras 
inte av dem, jag vet att allt de vill av mig 
är liv, märg och köttfyllda ben oavsett vad 
de sedan säger, jag tjusas inte av 
deras vackra varggrin och 
skulle aldrig kunna 

inte nu och 
aldrig mer 

Sen får du 
kalla mig precis för vad du känner 
säg att jag är dum, naiv och vettlös
skrik så bergen hör att mina drömmar 
aldrig kommer träda fram, att mina planer 
aldrig kommer kunna äga rum
att världen alltid kommer ägas 
av dig och dina likar 

det gör mig ingenting 

III 

Så länge du förstår 
att jag alltid kommer 
kunna säga nej, jag 
kommer alltid kunna 
vägra allt ni står för  

Det kommer alltid finnas 
vargar som dansar och vill 
att jag ska vara med, det 
kommer alltid finnas hundar 
som påstår att deras sällskap 
inte alls är farligt, att en äkta godhet 
bor inunder deras huggtänder, att
ifall en bara dansar med så kommer 
mjölken alltid flöda, honungen 
aldrig att ta slut  

Ja, det kommer alltid finnas vargar 
och deras hugade lakejer, men jag vet 
också att om jag säger nej så finns 
de inte hos mig, om jag vägrar lyssna 
så kan de inte fånga mig och du 
får tycka vad du vill - att jag är en dåre
en dummerjöns och en vettvilling 

Så länge jag inte är 
och aldrig blir 
som du

Så är jag fri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar